ساخت سوله سردخانه
ساخت سوله سردخانه

ساخت سوله سردخانه| سوله سردخانه

سوله سردخانه

مواد غذایی فساد پذیر هستند، بنابراین امروزه سردخانه برای نگهداری مواد غذایی و افزایش عمر نگهداری آنها و همچنین به منظور افزایش کیفیت عرضه محصول، کاربرد فراوانی پیدا کرده است.

در واقع سردخانه در مقیاس کوچک یخچال خانگی است و در مقیاس بزرگ سردخانه های صنعتی که مورد بحث ما می باشد.

باغداران عرضه کنندگان لبنیات و مواد پروتئینی به راحتی می‌توانند با استفاده از سردخانه مدیریت عرضه خود را بهینه کرده و سود آوری را افزایش دهند. انواع سردخانه بسته به نوع مواد غذایی و حجم و ابعاد آنها تقسیم بندی می‌شوند.

انواع سوله سرد خانه

دسته بندی های مختلفی برای سردخانه وجود دارد. از زمان تا نوع مواد قابل نگهداری در هر سردخانه. یکی از انواع سازه که برای ساخت سردخانه به کار می رود استفاده از سوله است. در ذیل چند مورد از دسته بندی های سوله سردخانه آورده شده است.

  • سوله سردخانه موقت یا گمرکی:

این سردخانه برای نگهداری موقت مواد غذایی استفاده می شود. زمان نگهداری مواد غذایی از یک روز شروع می شود و تا دو هفته می تواند ادامه داشته باشد. دمای این سردخانه می تواند بالای نقطه انجماد باشد و یا مدل انجمادی مواد بطور کامل منجمد شود. لذا ساخت سوله سردخانه باید بر اساس نوع کاربری آن باشد.

  • سوله سردخانه دراز مدت:

در این نوع سردخانه مواد غذایی از چند روز تا چند ماه نگهداری می شوند. سوله سردخانه باید بر اساس نوع مواد غذایی و مدت نگهداری ساخته شود. میوه های حساس مانند آلبالو و گیلاس در دمای ۱ درجه سانتیگراد تا یک هفته و سیب در دمای صفر تا ۱- درجه تا ۲۴۰ روز قابل نگهداری هستند.

گوشت و مواد فساد پذیر می بایست در تونل انجماد و دمای ۳۵- درجه منجمد شود. گوشت در دمای ۱۸- درجه می تواند تا یکسال نگهداری شوند. پس هر نوع مواد غذایی دمای خاص خود را طلبیده و زمان متفاوتی را در سوله سردخانه سپری می کند.

  • سوله سردخانه بالای انجماد:

این نوع سوله برای نگهداری میوه و سبزی استفاده می شود. دمای این سردخانه ها تا صفر می تواند پایین بیاید. همانطور که گفته شد میوه و سبزی در دمای بالای انجماد می تواند طبق جدول سرمایش آنها نگهداری شوند.

توجه فرمایید طراحی این سردخانه برای دمای بالای صفر است. این سردخانه یا توان زیر صفر ندارد یا در صورت استفاده زیر صفر از آن سبب خرابی آن می شود.

  • سوله سردخانه انجماد:

این سردخانه که زیر صفر نیز نام دارد برای نگهداری گوشت و سایر مواد غذایی در دمای انجماد ساخته می شوند. دمای این سردخانه ها قابل تنظیم است و می توان برای دمای بالای انجماد نیز از آنها استفاده کرد.

متریال ساخت سوله سردخانه

برای ساخت سوله سردخانه با توجه به نوع کاربری آن ، متریال و روش های مختلفی وجود دارد ، اما مناسب ترین روش بخصوص برای سردخانه های دائمی انجمادی و غیر انجمادی استفاده از سوله های تیر ورقی می باشد.

سوله های تیرورقی به دلیل استحکام بالایی که دارند برای این امر بسیار مناسب هستند. همچنین این سوله ها ، شرایط ساخت سردخانه های با ارتفاع زیاد و دهانه بزرگتر را نیز مقدور می سازند.

مراحل ساخت سوله سردخانه

ساخت سوله سردخانه دارای مراحل متعددی می باشد که در ذیل توضیح داده می شود.

  • پیدا کردن محل مناسب برای احداث سوله سردخانه
  • اخذ مجوزهای لازم از سازمانها و وزارتخانه ها (وزارت صنعت ، جهاد کشاورزی ،سازمان آتش نشانی، سازمان محیط زیست و دامپزشکی)
  • طراحی ساخت سردخانه را بر اساس استاندارد و نیازها
  • محاسبات خاک و زمین و وزن سوله جهت بنا کردن سوله
  • اجرای مرحله فونداسیون سوله سردخانه
  • استفاده از پوشش سقف و دیوارعایق مناسب برای جلوگیری از هدر رفت انرژی (پوشش هایی مانند ساندویچ پنل برای سوله سردخانه عایق خوبی برای سرد خانه هستند)

مهندسین مشاور پرناک با سالها تجربه در احداث واحدهای صنعتی (از پی تا کلید) در حوزه ارائه انواع اسکلت های فلزی جهت سردخانه ، سوله دامداری ، مرغداری ، صنعتی ، انبار غله ، سوله پتروشیمی ، انبار فله ، سوله های کارخانه ای ، سوله های ورزشی و … به شرکت‌ها و سازمان‌ها، مراکز دانشگاهی و حتی سایر ارگان های دولتی و خصوصی می‌باشد.


همچنین بخوانید :

مراحل ساخت سوله

طراحی و ساخت ویلا در کرج

ساخت سوله سردخانه

About parnak

مهندسین مشاور پرناک با بهره مندی از مهندسان مجرب و با تجربه عمران, معماری, مکانیک, برق و صنایع تمام فعالیت های لازم برای اجرا پروژه, از مرحله طراحی و مهندسی تا تدارکات و ساخت مقیاس واحدهای صنعتی و مسکونی (از پی تا کلید) را در محدوده استان البرز و تهران بر عهده می گیرد. همچنین تا به حال توانسته با ارائه خدمات و پروژه هایی در زمینه مدیریت پیمان (ساخت کارخانه, ساخت سوله , ساخت سوله در کرج , ساخت ویلا و ساخت ساختمان مسکونی ) و همچنین در زمینه معماری (طراحی ابنیه , طراحی داخلی , معماری منظر و بازسازی) نظر مشتریان عزیز را جلب نماید .
Be the first to write a review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
Call Now Button