مراحل ساخت سوله و آشنایی با آن

باید در نگاه اول اینطور گفت که سوله سازه هایی هستند که اغلب کاربرد صنعتی دارند و برای ایجاد فضایی مجزا از محیط بیرونی جهت کاربری های مختلفی ایجاد می شوند.ساخت سوله از مراحل مشخصی تشکیل شده است که مهمترین آن طراحی سازه های سوله است.

ساخت سوله با توجه به نوع کاربری و انواع مختلف سوله ها، ویژگی های مختلفی دارد. در این مقاله با معرفی سوله و انواع کاربری های آن، به ساخت سوله و توضیح مراحل ساخت آن نیز می پردازیم تا با این مقوله بیشتر آشنا شویم.

سوله چیست؟

سوله در واقع سازه هایی است که از جنس فلزی می باشد و با توجه به محاسبات فنی در طراحی با سقف های شیب دار ساخته می شوند. این سازه ها در انگلیسی به Gable Bents یا Ridge Bents معروف هستند که در کل با توجه به نوع کاربری که می توانند داشته باشند، ابعاد مختلفی را در بر می گیرند. از کاربری سوله ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده در کارخانه ها
  • ساخت به عنوان انبار
  • ساخت به عنوان آشیانه و پایگاهی برای نگهداری هواپیماها
  • استفاده به عنوان مکانی برای تعمیرات وسایل بزرگ
  • استفاده به عنوان سالن های ورزشی
  • پارکینگ
  • مرغداری
  • استفاده به عنوان فروشگاه های بزرگ و کوچک

از جمله ویژگی های سوله ها می توان گفت :

  • اغلب سوله ها کاربردهای صنعتی دارند که به همین علت طراحی آن متفاوت با دیگر سازه ها می باشد.
  • قاب ها در سوله ها دارای شیب هستند و متفاوت با دیگر سازه ها می باشد.
  • سوله ها دارای دهانه های به نسبت بزرگی هستند که انواع مختلفی دارند.
ساخت سوله
ساخت سوله

ساخت سوله

از جمله مراحل ساختن سوله می توان به ترتیب به مراحل زیر اشاره نمود:

  1. تعیین کاربری سوله و زمین مورد نیاز برای احداث آن
  2. اخذ جواز شغل مرتبط با آن
  3. بکارگیری مشاوران و مهندسان خبره در ساخت اسکلت فلزی
  4. تهیه نقشه های ساخت سوله و اخذ مجوز احداث آن
  5. انجام لایه برداری، خاک ریزی زمین احداث سازه توسط پیمانکاران و مسطح سازی آن
  6. انجام آرماتور بندی و فونداسیون سازه با مشخصات نقشه های ساخت سوله
  7. گرفتن مجوز بتن ریزی
  8. بکارگیری مهندسان ناظر برای نظارت در طی مراحل ساخت سوله
  9. اجرای فونداسیون در کنار سوله سازی و اسکلت فلزی

مراحل ساخت سوله

در ابتدا برای ساختن سوله، با توجه به خواست شما، طراحی نقشه آن توسط نرم افزار های مهندسی مانند Xsteel, Archicad انجام می شود. سپس هزینه ها و زمان ساخت و استانداردهای آن بررسی می شود تا مراحل ساختن سوله مطابق با زمان بندی و برنامه ریزی پیش رود. در مرحله ابتدایی ورقه های آهنی برش داده شده و سوراخکاری می شوند تا در کنار هم قرار گرفته و توسط ابزار آلات مخصوص خود مونتاژ و خال بندی شوند. این کار با جوشکاری دستگاه های جوش CO2 و زیرپودری کامل می شود. سپس همزمان با ساخت سوله، مراحل آماده سازی زمین که عبارتند از:

  • خاکبرداری
  • تراز کردن
  • آرماتور بندی
  • بتن ریزی

اجرا شده و در نهایت فونداسیون آن انجام می شود.

در مرحله بعدی ساخت پوشش سقف سوله در انواع ورق آلومینیومی همراه با پشم شیشه و یا استفاده از ساندویچ پانل های سقفی با توجه به ویژگی هایی که فضای داخلی باید داشته باشد، از جنس های مختلف انجام می شود. سپس مراحل دیوارچینی و کف سازی سوله اجرا می شود.

ساخت سوبه
ساخت سوله

در مرحله دیوار چینی، رعایت اصول دیوارکشی و نظارت بر فرآیند اجرای آن، با توجه به مهار کردن فشارهای فضای بیرونی توسط این دیوارها، بسیار مهم است تا مقاومت سوله در برابر عوامل محیطی و همچنین حوادث طبیعی مانند زلزله حفظ شود.

آخرین مرحله از ساختن سوله، مرحله کف سازی است که با استفاده از ماشین آلات و ابزارهای سنگین اجرایی می شود و لازم است ناظران و مهندسان پرناک پیمان در این مرحله از کار برای بررسی اصول آن مانند جزئیات درزها و حساسیت های ترازی و مقاومت کف در این مرحله نیز نظارت داشته باشند. با توجه به اینکه تیر ها و ستون هایی که در ساخت سوله ها بکار می روند، ابعاد بزرگی دارند، از تیر ورق ها در پروفیل های این سازه ها استفاده می شود.

مهندسین مشاور پرناک با داشتن نیروی انسانی متخصص در هر حوزه مهندسی به شما در انجام پروژه های طراحی و ایجاد سوله از مراحل ابتدایی شامل اخذ مجوز های لازم از طراحی تا اجرا و ساخت سوله را با شما همراهی خواهد نمود.

About parnak

مهندسین مشاور پرناک با بهره مندی از مهندسان مجرب و با تجربه عمران, معماری, مکانیک, برق و صنایع تمام فعالیت های لازم برای اجرا پروژه, از مرحله طراحی و مهندسی تا تدارکات و ساخت مقیاس واحدهای صنعتی و مسکونی (از پی تا کلید) را در محدوده استان البرز و تهران بر عهده می گیرد. همچنین تا به حال توانسته با ارائه خدمات و پروژه هایی در زمینه مدیریت پیمان (ساخت کارخانه, ساخت سوله , ساخت سوله در کرج , ساخت ویلا و ساخت ساختمان مسکونی ) و همچنین در زمینه معماری (طراحی ابنیه , طراحی داخلی , معماری منظر و بازسازی) نظر مشتریان عزیز را جلب نماید .
5 based on 2 reviews
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
Call Now Button